Τρίτη 31 Μαρτίου 2009

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ


ΗΜΕΡΙΔΑ με θέμα :

«Αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κτιρίων.
Το παρελθόν ορίζει το μέλλον;»

Αίθουσα Εκδηλώσεων Ιονίου Ακαδημίας.
Συνδιοργάνωση : Νομαρχία Κέρκυρας, ΤΕΕ τμήμα Κέρκυρας, Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κέρκυρας.
28 & 29 Μαρτίου 2009


ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ

Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα κατ’ αρχάς να συγχαρώ και να ευχαριστήσω το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Κέρκυρας για την ανάληψη της διοργάνωσης αυτής της ημερίδας που αφορά την αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κτιρίων.

Είναι για μένα ιδιαίτερη χαρά να ξαναβρίσκομαι στην Κέρκυρα, όπου στο παρελθόν είχα την ευκαιρία να διδάξω στα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης την διαδικασία της αποτύπωσης και αποτίμησης του ιστορικού μνημειακού πλούτου των παραδοσιακών και διατηρητέων οικισμών.

Η αποκατάσταση και επανάχρηση των ιστορικών κτιρίων είναι η απόδοση των 4 γαλλικών όρων restoration, renovation, reutilization, rehabilitation. Η έννοια λοιπόν της απόδοσης σε νέα χρήση ή η διαιώνιση της παλαιάς εμπεριέχει την ανακαίνιση. Η ανακαίνιση είναι η προσαρμογή στις νέες ανάγκες χωρίς να χαθεί η ιστορική, αισθητική και αναμνηστική ή συναισθηματική αξία που κουβαλάει το μνημείο ή συνοδεύει κάποιο γειτονικό του μνημείο, που συγκριτικά είναι δυνατόν να είναι μεγαλύτερου ενδιαφέροντος.

Προκύπτει λοιπόν η ανάγκη καταγραφής, κατ’ αρχήν, του μνημειακού πλούτου της χώρας, η ιεραρχική αξιολόγησή του, η επιλογή και ο σχεδιασμός πολιτικής προστασίας και ανάδειξης και παράλληλα η προστασία του κοινωνικού περιεχομένου του διατηρητέου μνημείου ή συνόλου. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι, σε περιόδους οικονομικής κρίσης, λανθασμένες πολιτικές είναι δυνατόν να οδηγήσουν σε συμπίεση του βιοτικού επιπέδου και επακόλουθες κοινωνικές εντάσεις. Σε όλα τα στάδια της αναστήλωσης και προστασίας υπεισέρχεται η αξιολογική κρίση. Η αξιολογική κρίση δεν είναι απλή τεχνολογική γνώση για εφαρμογή. Αγγίζει τα όρια του ταλέντου και απαιτεί υψηλότατου επιπέδου παιδεία και εκπαίδευση. Σε όλη τη διαδικασία της προστασίας και ανάδειξης του μνημειακού πλούτου υπάρχουν διλλήματα, τόσο στο σχεδιασμό όσο και στις αποφάσεις της ακολουθητέας πολιτικής προστασίας.

Οι εκλεκτοί προσκεκλημένοι θα μας παρουσιάσουν ένα ευρύ φάσμα των δραστηριοτήτων που αφορούν στην προστασία των μνημείων με έμφαση στην τεχνολογία αλλά και στους γενικότερους προβληματισμούς που συνοδεύουν την αναστήλωση και την προστασία. Ζούμε στην περίοδο που η προστασία των μνημείων έχει κατακτηθεί ως γνώση και έχει καταστεί κοινωνική συνείδηση. Περαιτέρω, η περιβαλλοντική ευθύνη πρέπει να χαρακτηρίζει την άσκηση του επαγγέλματος του αρχιτέκτονα. Η ενεργειακή κρίση και η περιβαλλοντική υποβάθμιση είναι οι νέοι περιορισμοί που θα επηρεάσουν στο μέλλον το σχεδιασμό. Ήδη ένα μεγάλο κεφάλαιο της έρευνας για την προστασία των μνημείων, και ιδιαίτερα των «ζωντανών» μνημείων, ανοίγει, το οποίο έχει σχέση με την εφαρμογή των συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας στον παραδοσιακό ιστό της πόλης αλλά και στο ιστορικό διατηρητέο τοπίο, π.χ. οι ανεμογεννήτριες, τα φωτοβολταϊκά, οι σοφίτες στη Βιέννη και η προσθήκη ορόφου στη Ρώμη. Η διαφαινόμενη συγκεντροποίηση του πλούτου, που οδηγεί σε μεγάλες επενδύσεις και μεγάλα έργα (π.χ. ολυμπιακά έργα, Mall κ.λ.π.), καθώς και η παράλληλη γήρανση των υφιστάμενων μεταπολεμικών οικοδομών στις μεγάλες πόλεις, φαίνεται να οδηγούν τον κλάδο των αρχιτεκτόνων στο άμεσο μέλλον σε μια νέα απασχόληση που λέγεται «ο επανασχεδιασμός και η λειτουργική αποκατάσταση των παλαιών κτιρίων». Είναι ένα νέο αντικείμενο που θα απασχολήσει πολλούς συναδέλφους στο μέλλον.

Τι γίνεται τώρα με τους παραδοσιακούς μας οικισμούς, τα νησιά και την άμορφη οικοδόμηση των 10ετιών του ’60 και ’70, με τις άκριτες προσθήκες, με τα μπαλκόνια που στενεύουν τους δρόμους, με την καταπάτηση του δημοσίου χώρου για τοποθέτηση σκαλών, ραμπών και εισόδων και γενικώς την κακοποίηση της αυθεντικής εικόνας των οικισμών πριν την γενίκευση της χρήσης του αυτοκινήτου και της μοτοσικλέτας; Είναι άραγε πολύ αργά; Εμείς πιστεύουμε πως όχι. Κάθε στιγμή είναι κατάλληλη για να βάλουμε αρχιτεκτονική, δηλαδή ποιότητα, στη ζωή μας και στις κατασκευές μας. Ας γίνει σύνθημα και αυτής της ημερίδας ότι το διατηρητέο πλούτο της Ελλάδας θα πρέπει να τον εμπιστευθούμε στα χέρια της γνώσης και στο ταλέντο των ειδικών. Δεν αρκούν μόνο καλοί αρχιτέκτονες, που αναμφισβήτητα είναι η κυρίαρχη ειδικότητα για την αποτύπωση, διάσωση, αναστήλωση και αξιοποίηση, αλλά χρειάζονται και ειδικευμένοι στατικοί που να αντιλαμβάνονται την ασφάλεια και την στατική επάρκεια των κτιρίων μέσα από το πρίσμα της αξίας του μνημείου καθώς και μηχανολόγοι που να εντάσσουν τις εγκαταστάσεις για τις νέες χρήσεις με τρόπο πολιτισμικά ορθό. Με άλλα λόγια, χρειάζονται οι ομάδες όλων των ειδικοτήτων, όπου ο καθένας γνωρίζει τις ευθύνες του και τις υποχρεώσεις του, από τον πρώτο μέχρι τον τελευταίο τεχνίτη.

Ο ΣΑΔΑΣ- Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων, παραδοσιακά υποστηρίζει κάθε προσπάθεια ανάδειξης, συντήρησης και λογικής- ήπιας εκμετάλλευσης των ιστορικών κτιρίων και του ιστορικού περιβάλλοντος, ανταποκρινόμενος έτσι σε μια ευρύτερη κοινωνική απαίτηση και επιταγή. Στο μέλλον, προγραμματίζει και επιδιώκει, σε συνεργασία με αρμόδιους φορείς (ΥΠ.ΠΟ), να διατυπώσει θέσεις πολιτικής για την προστασία και ανάδειξη μνημείων και συνόλων καθώς και όρους άσκησης του επαγγέλματος του αρχιτέκτονα- αναστηλωτή- συντηρητή.

Τελικά το παρελθόν της ασέβειας προς τα μνημεία μας θα αποκατασταθεί από τους άξιους επιστήμονες που ασχολούνται σήμερα με αυτό το αντικείμενο. Και όπως έλεγε και η γιαγιά μου: «τα στερνά τιμούν τα πρώτα».

Θα ακούσουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τους εκλεκτούς προσκεκλημένους, ευχόμαστε καλή επιτυχία στην ημερίδα και ευχαριστούμε για μια ακόμη φορά τους διοργανωτές της.


Ευάγγελος Λυρούδιας
Δρ. Αρχιτέκτων Μηχανικός
Πρόεδρος ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ

Τρίτη 24 Μαρτίου 2009

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 24-3-2009

«Τέχνασμα» για τους ημιυπαίθριους

Με το «τέχνασμα» του συντελεστή κατ' όγκον εκμετάλλευσης, προτείνει ο πρόεδρος του συλλόγου αρχιτεκτόνων να τακτοποιηθεί το μεγάλο θέμα των κλεισμένων ημιυπαίθριων χώρων. Ο κ. Λυρούδιας, με δήλωσή του στην «Ε», θεωρεί ότι με τον συντελεστή αυτό καθορίζεται το ιδεατό στερεό, δηλαδή το περίγραμμα μέσα στο οποίο ο μηχανικός επιτρέπεται να κινηθεί και να σχεδιάσει όλους τους χώρους του νέου κτιρίου.«Δεν είναι δυνατόν να συζητάμε για μια παρανομία που παύει να υπάρχει όταν αφαιρεθεί μια τζαμαρία», υποστήριξε. Επισήμανε ότι οι ημιυπαίθριοι βρίσκονται μέσα σε αυτά τα ιδεατά όρια και, επομένως, μπορεί να ρυθμιστούν με νομοθετική ρύθμιση, που θα επεκτείνεται και σε άλλες υπερβάσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας, όπως τα υπόγεια που έχουν αλλάξει χρήση, τα γκαράζ που στην ουσία είναι τμήμα της κατοικίας, τις σοφίτες, τις κλεισμένες πιλοτές και την κατάληψη δημόσιων χώρων με πέργολες και άλλες ακαλαίσθητες κατασκευές για τις τους οποίους οι δήμοι εισπράττουν και τέλη.Κατηγορηματικά αντίθετος είναι ο πολιτικός μηχανικός Παναγιώτης Γκοιμήσης, στον οποίο έθεσε το θέμα η «Ε». Γνώστης της πολεοδομικής νομοθεσίας, μας εξήγησε: «Οι ημιυπαίθριοι προσμετρώνται ήδη στον συντελεστή κατ' όγκο εκμετάλλευσης. Οταν όμως χτίζονται, επιβαρύνουν και τον συντελεστή δόμησης, που έχει ήδη εξαντληθεί. Εχουμε λοιπόν υπέρβαση στον πιο βασικό πολεοδομικό δείκτη μιας οικοδομής και επομένως αυθαιρεσία, που δεν είναι δυνατόν να ρυθμιστεί νομοθετικά, λόγω της αντισυνταγματικότητάς της, όπως προκύπτει από την πάγια νομολογία του ΣτΕ».Αφορμή στάθηκε η απόφαση της αντιπροσωπείας των αρχιτεκτόνων, στην οποία οι ημιυπαίθριοι χαρακτηρίζονται «πολύτιμο έργαλείο» και στοιχείο συνδεδεμένο με τις κλιματολογικές συνθήκες της χώρας μας. Τονίζεται ότι είναι λάθος η κατάργησή τους, ότι χρειάζεται τροποποίηση των σχετικών διατάξεων του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού (ΓΟΚ), αλλά ομολογείται ότι «δεν μπορεί να νομιμοποιηθούν, γιατί κάτι τέτοιο είναι αντισυνταγματικό στον βαθμό που αυξάνει τον συντελεστή δόμησης». Επισημαίνεται, τέλος, ότι οι ιδιοκτήτες δεν θα πρέπει να επιβαρυνθούν με νέα υπέρογκα χαράτσια, αφού έχουν ήδη πληρώσει για την αγορά του ακινήτου, στην εφορία, στο ΙΚΑ αλλά και στον δήμο.
Χ.ΤΖ.ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

To Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξιας στον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2009

Thought for the Week: 

Hold fast to dreams, for if dreams die, life is a broken winged bird that cannot fly

(Lanston Hughes)